Zaanstad weer eens flink tegen de trend in


In het Zaans Stadsblad van 20 februari jl. (voor mensen zonder NEE -NEE sticker) meldt de gemeente Zaanstad in een uitgebreid artikel de nieuwe OZB tarieven voor 2013. 

Opvallend; volgens de gemeente zijn de huizenprijzen in Zaanstad in 2011 gedaald met 1,5%. Volgens het CBS, een niet zomaar weg te poetsen autoriteit op dit gebied, zijn de huizenprijzen echter gedaald met gemiddeld 3% in deze zelfde periode. Dat is een verschil van de helft ! ?


Daarnaast is het opvallend dat de gemeente Zaanstad in deze turbulente tijden kennelijk afstapt van haar actuele marktconforme beleid. Zou zij haar tarieven hebben gebaseerd op de ontwikkeling van vorig jaar, dan is er sprake van een huizenprijzen daling van maar liefst 7% in deze regio en volgens de NVM zelfs 8%.

Over de gehele periode 2009 -2012 ziet de gemeente Zaanstad slechts een daling van een kleine 6% van de huizenprijzen, terwijl wederom het CBS en de NVM het hebben over een daling van 14-17%. 

Tevens meent de gemeente jaar op jaar haar tarieven voor de OZB te moeten verhogen. Dit jaar komt er dus weer ruim 5% bij ! Over de periode 2009-2013 een stijging van het OZB tarief met ruim 20% !

Al met al een weinig opbeurend beeld voor de woningeigenaren in onze gemeente, alsof die het niet al lastig genoeg hebben met alle financiële onzekerheden. Denk bijvoorbeeld aan de strengere hypotheekvoorwaarden, minder leencapaciteit en een blijvende waarde vermindering als gevolg van de inflatie die de komende jaren minimaal 1.5% zal zijn.

Laten we ook vooral geen slapeloze nachten krijgen van voorspellingen van onze grootste hypotheekbank van Nederland; RABO bank, die verwacht dat de huizenprijzen in de komende 4 jaar met nog eens 20% zullen dalen !

Onverminderd slechte vooruitzichten…… maar niet in de gemeente Zaanstad hoor, want Zaanstad lijkt zijn eigen "markt" te bepalen en burgers moeten zich toch noodgedwongen aan gemeente prijzen en tarieven "conformeren". Dat is dus "markt-conformiteit" in Zaanstad.

Begrijpt u het ?


Reacties

  1. Welke burger begrijpt dit nog? Denk dat heel Zaanstad als protest maar bezwaar moet aantekenen tegen De OZB , dan Doen ze in iedergeval Nog werk voor hun Inkomen. Echter heb ik mijn vraag tekens of dit toch Ook niet het Doel voorbij schiet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De gemeente Zaanstad moet beargumenteerd uitleggen waarom zij het meent beter te weten dan het CBS, en waarom het nodig is de OZB te verhogen. Welke pakket aan netto positief resulterende maatreglen neemt de gemeente Zaanstad om de woningmarkt in haar gemeente te helpen vlot trekken? Of moeten we concluderen dat de resultante van de maatregelen, waaronder deze OZB verhoging, de woningmarkt verder in het slob helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk absurd en te gek voor woorden! De burger als belastingbetaler heeft recht op verantwoordelijke besteding van de middelen. Dat wil zeggen: de overheid moet efficiënt en effectief werken en bijvoorbeeld niet meer mensen in dienst hebben of kosten maken dan nodig is. Als prestatie is in ‘De staat van de gemeente’ omschreven dat de burger zijn gemeentelijke belastingheffing positief waardeert ten opzichte van de door de gemeente geleverde prestaties. Dus Burgemeester en Wethouders van Zaanstad, wilt u deze dwalingen even uitleggen aan uw burgers?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk er aan om mij huis te gaan schenken aan de gemeente, (erfpacht) want dit wordt echt een blok aan mijn been. Ik dacht dat ik een oude sok had maar dat is echter maar een droom. Dit land gaat echt naar de klote. Ik zou zeggen ga zo door!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb zojuist mijn woz waarde gekregen en is 8% gestegen tov van vorig jaar.....huizen in mijn rijtje staan te koop voor 180.000 maar de gemeente denkt dat woz van 230000 klopt....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zie op deze site, bij Statistieken, dat de huizenprijzen zo enorm gedaald zijn, dat nu gelijk staan aan de prijs in 2003! Schrik me kapot. Wat is dat voor idioterie om dan "te vinden" dat de huizenprijzen maar 6% gedaald zijn??? Op welke planeet zit dit gemeentebestuur eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten