Bankje spelen in de familie voor afkoop van de erfpacht.

Steeds vaker besluiten ouders hun kinderen een handje te helpen bij het kopen van een huis. Omdat ze een (klein) vermogen op de spaarrekening hebben staan bijvoorbeeld.

Allebei een vaste baan, samen een redelijk inkomen. Hoog tijd om de huurwoning te verlaten en te verkassen naar een eigen huis.

Keuze genoeg, de prijzen liggen lager dan ooit. En wat een geluk dat niet eerst een eigen huis verkocht hoeft te worden! Toch zijn het geen gouden tijden voor nieuwkomers op de woningmarkt. Het valt niet mee een hypotheek af te sluiten. Banken zijn voorzichtiger en eisen meer en snellere aflossingen.


Familiehypotheek
Financieel adviseur Jeroen van de Pavert, van VanNu.FinancieelHelder, spreekt regelmatig ouders die willen weten hoe ze hun kinderen financieel kunnen helpen. Steeds vaker adviseert hij de familiehypotheek.

"Dankzij fiscale mogelijkheden wordt de familiehypotheek voor meer mensen interessant. Lenen bij ouders (of andere familieleden) is goedkoper dan lenen bij de bank. De familiehypotheek wordt vooral gebruikt om het gat te dichten tussen het maximale leenbedrag en de koopprijs."
Dankzij fiscale afspraken zijn de voorwaarden van zo'n lening gunstig. Het kind krijgt meer mogelijkheden, terwijl de ouders, als ze tenminste niet schenken maar lenen, extra inkomen krijgen. De rente op spaargeld ligt namelijk lager dan de marktconforme rente die de kinderen moeten betalen. Bovendien is voor de kinderen de rente fiscaal aftrekbaar en wordt deze bij de ouders niet belast.

Annuïteitenhypotheek
Overigens is het wel zo dat bij hypotheken die ná 1 januari dit jaar zijn afgesloten, alleen renteaftrek mogelijk is als gekozen wordt voor een annuïteitenhypotheek voor de duur van maximaal 30 jaar. Er moet dus worden afgelost. Dat geldt niet voor hypotheken die vóór 1 januari zijn afgesloten.

Lenen bij ouders is aantrekkelijk, omdat de rente — waar de fiscus aan meebetaalt — niet naar de bank gaat, maar binnen de familie blijft. Van de Pavert: "Maak wel goede afspraken. De rente die kinderen aan hun ouders betalen, moet marktconform zijn. Wordt een te lage rente afgesproken, dan ziet de fiscus dat als een verkapte schenking. De bank waar kinderen hun hypotheek afsluiten, moet bovendien bij aanvang van de hypotheekverstrekking op de hoogte worden gebracht van de afspraken die over aflossing en rente zijn gemaakt."

Fiscale vrijstelling
Ouders kunnen ook gebruikmaken van een éénmalig verhoogde fiscale vrijstelling voor een schenking voor aankoop, onderhoud of verbetering van de woning, aflossing van restschuld of voor afkoop van de erfpacht. Er mag eenmalig ruim 51.000 euro geschonken worden. Sinds kort hoef je daarvoor niet meer naar de notaris.

Soms kiezen ouders ervoor de hele hypotheek van een kind te financieren. Dat deed bijvoorbeeld de vader van Irma van Setten (35). Ze kon bij de bank niet meer dan 100.000 euro lenen. "Daar kon ik weinig voor kopen. Ik had het geluk dat binnen de familie een behoorlijke erfenis wacht. De accountant van mijn vader stelde daarom voor het volledige koopbedrag bij mijn vader te lenen. Alles was snel geregeld en ik kon een mooi huis kopen."

Druk
Toch maakt Van Setten zich zorgen. Wat doet ze als het huis ooit met schuld wordt verkocht of als ze haar baan verliest? "Het feit dat de lening bij mijn vader loopt en niet bij de bank maakt alles extra gevoelig. Onze relatie lijdt er niet onder, maar ik voel wel druk. Er is een soort afhankelijkheid, een morele verplichting dankbaar te zijn voor alles, ook financieel, wat mijn vader voor me doet. En dus ga ik bij hem op de koffie, ook als ik daar geen zin in heb. Ik heb me onvoldoende laten informeren, stond niet stil bij gevoelens die bij lenen binnen de familie een rol spelen. Met de bank maak je zakelijke afspraken, de emotie ik die nu heb, heb je daar niet. Ik had vooraf deskundigen moeten raadplegen en er iets langer over moeten nadenken."

bron: ED.nl

Reacties

  1. Is lenen van een kind aan de ouders voor eventuele afkoop erfpacht ook mogelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Anoniem, het is hardstikke onverstandig om geld te lenen voor afkoop van erfpacht. De gemeente rekent 30.000 euro voor afkoop, terwijl het verschil tussen huizen op erfpacht en op eigen grond in de Westerwatering ongeveer 10.000 euro bedraagt. Dus 30.000 euro geleend geld erin - 10.000 euro eruit. Niet doen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten