Grond Zaanstad niet meer dan één euro waard.

Assendelft - Mart Rietjens uit Assendelft is al meer dan twintig jaar bezig om een deel van zijn grond te verkopen aan de gemeente. 

Het perceel van 185 vierkante meter ligt onder de Genieweg en daarom kan hij er niets mee. 


In het verleden liepen de onderhandelingen met Zaanstad al een paar keer stuk, omdat de gemeente alleen een symbolisch bedrag van een euro voor de grond over heeft.

Om meer geld voor zijn perceel te kunnen krijgen, spant de Assendelver een procedure aan tegen de gemeente. "Ik wil er een marktconforme prijs voor. Die ligt nu rond de 150 euro per vierkante meter.''



"Er zijn op dit moment rioleringswerkzaamheden aan de gang op de Genieweg. In mijn grond dus, dit hoef ik niet te accepteren. Ik kan het zelfs tegenhouden, bijvoorbeeld door alle veranderingen weer ongedaan te maken. Maar ik zie het als een nieuwe kans om de grond over te dragen aan de gemeente. Zij gebruikt het immers voor een openbare weg!'

Arrogant

Rietjens vindt het arrogant dat de gemeente denkt dat hij het voor een euro van de hand doet. "Ik voel me niet serieus genomen. Die grond is natuurlijk veel meer waard dan een euro. Alleen jammer dat de gemeente dit niet wil inzien, of niet wil toegeven. Het maakt ze niet uit of de grond van mij is, Zaanstad heeft daar geen moeite mee."

De Assendelver heeft het huis aan de Dorpsstraat in 1990 gekocht. Hij kwam er pas later achter dat een deel van het. perceel van 710 vierkante meter onder de Genieweg ligt. "Dat is mij toentertijd helemaal niet verteld door de makelaar of de vorige eigenaar. Ik heb in 1991 meteen aan de gemeente voorgesteld dat zij dat deel zou kopen van mij. Toen werd er ook maar een gulden geboden. Ik heb het niet tot een procedure laten komen vanwege de kosten. Maar ik ben er van overtuigd dat ik. in mijn recht sta en dit nu dan ook ga winnen."

Een fout van Zaanstad, noemt Rietjens de hele situatie. "Toen de weg zo'n vijftig jaar geleden werd verlegd, had de gemeente de vorige eigenaar moeten onteigenen. Dat is niet gebeurd. Een onrechtmatige daad, iets wat mijn advocaat wil aanvechten. Er staat ook nergens op papier welke afspraken er wel zijn gemaakt."

Aanpakken 

Rietjens heeft er lang over nagedacht hoe hij deze situatie wil aanpakken. In eerste instantie was hij van plan de werkzaamheden tegen te houden, maar dat is hem afgeraden door zijn advocaat. "Dat zou de situatie alleen maar onnodig complex maken. Bovendien dupeer ik daarmee de aannemer, een bedrijf uit Assendelft. Dat bedrijf moet dan het werk stilleggen en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Daarom doe ik het nu op een nette manier.''

Volgens de gemeente is er geen noodzaak om de grond over te nemen van Rietjens, zegt een woordvoerster. "Het gebeurt vaker dat een gedeelte van een openbare weg op grond van burgers ligt. Dit heeft geen invloed op de juridische openbaarheid van een weg, waarbij de gemeente het onderhoud pleegt en gerechtigd is over te gaan tot herinrichting!'

Hoewel de gemeente geen noodzaak ziet, zijn zij wel bereid de grond over te nemen. "Maar alleen voor een symbolisch bedrag dus."

In een brief aan Rietjens schrijft de gemeente Zaanstad verder dat de openbare weg een algemeen en maatschappelijk belang heeft en geen waarde, en dat zij daarom maar één euro wil betalen. Wel wil de gemeente de kosten van de notariële akte betalen.

bron: hdcmedia.nl






Reacties

  1. Mmm bijzondere situatie... in krommenie staat een huis te koop waat van een deel huis en tuin op gemeente grond staat. Dit is een illegale situatie en moet voor € 15.000 aan gekocht worden.... geen simbolisch bedrag...(Ca. € 150,- p.m2)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten