Nu referendum erfpacht !

TEKEN DE PETITIE VANDAAG NOG
AMSTERDAM - VVD-leider Eric van der Burg zet de verhoudingen in het college van b. en w. op scherp met een oproep om dit weekeinde nog de petitie te tekenen voor een referendum over een nieuw erfpachtstelsel.

Eerder dit jaar ontstond grote ophef over het plan van wethouder Maarten van Poelgeest (GroenLinks, Ruimtelijke Ordening). Dat voorziet erin dat de huur die huizenbezitters moeten betalen voor de grond onder hun huis afhankelijk wordt van de verkoopprijs van de woning. Tegenstanders vinden dat Amsterdammers de grond ook moeten kunnen kopen.


De oproep van Van der Burg is saillant; enerzijds omdat de VVD niet erg van referenda houdt, anderzijds omdat coalitiepartners GroenLinks en PvdA helemaal geen referendum willen, vooral omdat vertraging tot afstel zou kunnen leiden.

Van der Burg zegt met zijn oproep het referendum een steuntje in de rug te willen geven.
Die steun is zeer welkom, zegt initiatiefnemer Koen de Lange van de Stichting Erfpachters Belangen Amsterdam (Seba), omdat juist deze week discussie ontstond over de geldigheid van 2900 handtekeningen die hij tot 1 juli heeft verzameld. 'Ik kreeg een brief van de burgemeester waarin stond dat die 2900 handtekeningen om procedurele redenen niet geldig zijn,' zegt De Lange. 'Als die handtekeningen niet meetellen, haal ik het benodigde aantal van 6750 steunbetuigingen dat maandagochtend om acht uur moet worden overhandigd mogelijk niet. Ik vrees ik dat ik er duizend tot vijftienhonderd tekort kom.'

Reacties